Články

- Knižní novinky -

Jak překonávat konflikty (Anselm Grün)
Soutěž ukončena. Výhercem se stávají: Josef Kubelka, Jindřich Lípa a Marie Stiborová, gratulujeme.
Zodpovězte soutěžní otázku a TŘI Z VÁS vyhrají knihu
od nakladatelství NOXI:
Jak překonávat konflikty - (Anselm Grün).
Soutěžní otázka:
Dnešní otázka bude možná těžší. Které řecké písmeno bývá zpravidla používáno jakožto symbol psychologie?

a) théta
b) sigma
c) psí


Soutěž bude probíhat od 21. 10. 2015 do 1. 11. 2015. Ze správných odpovědí vylosujeme tři z vás, kteří dostanou zmíněnou knihu: Jak překonávat konflikty. Správné odpovědi posílejte na email: admin@esoterikweb.cz a nezapomeňte napsat celou vaši adresu.

Ke každé správné evidované odpovědi přiřadíme pořadové číslo a prostřednictvím třetí osoby se bude losovat z daných čísel zde. K výherním číslům si přiřadíme adresu a výhra může putovat k vám. Po skončení soutěže zveřejníme pouze jména vylosovaných výherců. Adresy nikomu neposkytujeme ani nearchivujeme a po skončení soutěže budou všechny vymazány.


Děkujeme Pavlu Zuskovi za poskytnuté knihy do soutěže.

Jak překonávat konflikty
Zvládnout a vyřešit složité situace

Anselm Grün



    Praha, 29. 9. 2015 - Ve vydavatelství Noxi vychází jedinečná kniha pro všechny lidi, kteří se neumí vyrovnat s konflikty ve svých životech. Vzdělaný a zkušený autor nabízí ověřené způsoby, jak reagovat v kritických situacích. Svoje rady opírá o jedinečnou kombinaci psychologických poznatků a příkladů z Bible.

    Život bez konfliktů není možný. Všichni jsme už čelili konfrontacím s ostatními. Do konfliktů se však dostáváme i sami se sebou.

    Přesto si je třeba uvědomit, že konflikty nejsou jen negativní. Konflikty jsou střety rozdílných hodnot, představ anebo zájmů - nejsou znakem špatného soužití. Mohou nás posunout dále, ukázat na nový směr a vyjasnit vztahy. Na druhou stranu, když je nevyřešíme, omezují nás a okrádají nás o energii. Anselm Grün je zkušený poradce v oblasti konfliktů, který ví, že zametat problémy pod koberec nikam nevede. Nechte si poradit, jak se vyrovnat s konflikty.

    Konflikty a spory mohou naznačovat, že zúčastnění mají jeden o druhého zájem. Můžeme je tedy chápat jako výraz živého soužití. Právě proto, že lidé chtějí žít společně, jsou ochotni se spolu dohadovat, vytvářet konflikty a řešit je. Kdyby to nedělali, byl by to téměř znak nezájmu a lhostejnosti jednoho vůči druhému. Konflikty a spory mohou naznačovat, že zúčastnění mají jeden o druhého zájem.

    Slovo „konflikt“ pochází z latinského confligere (srazit se, narazit do sebe). Když do sebe lidé naráží, vzniká energie. Konflikty jsou proto vždy znamením toho, že je ve hře síla. V současnosti už existuje mnoho knih o řešení konfliktů. Všechny nám poskytují cenné informace, jak se můžeme sporům vyhnout. Anselm Grün se však rozhodl vycházet z Bible a v jejích souvislostech zvážit strategie řešení konfliktů. Využívá současně i poznatky z psychologie a studia konfliktů.
Ukázka:
Nezdařené řešení konfliktu

    První konflikt mezi dvěma lidmi, o němž nám vypráví Bible, se odehrál mezi bratry Kainem a Ábelem. Kain je rolník, Ábel pastýř. Oba obětují Hospodinovi, jeden plody země, druhý ovečku ze svého stáda. Bible velice lidsky líčí, že Bůh shlédl na Ábela a jeho oběť, na Kaina a jeho obětní dar nikoli. Domníváme se, že k tomu Boha vedl pouze rozmar. Může to ale také znamenat, že Kain porovnal svou oběť s bratrovou obětí a připadala mu méně hodnotná. Každopádně je příčinou tohoto konfliktu závist. Kain závidí Ábelovi, že měl očividně větší štěstí. Bůh nabádá Kaina, aby k němu vzhlédl a nesetrvával ve zlosti, protože za hněvem se skrývá démon hříchu. Kain však oči k Bohu nezvedne. Vidí jen své pomíjivé bytí, svou vlastní méněcennost a plný nenávisti bratra Ábela zabije. Konflikt je vyřešen násilně na úkor slabšího. Ábel zemře, Kain ale z vítězství nic nemá. Vítězství se stane prohrou. Sám říká, že jeho vina je příliš velká: „Stal jsem se na zemi psancem a štvancem. Každý, kdo mě najde, bude mě moci zabít.“ (Gn 4,14)

    Trest pro Kaina spočívá již v nezdařeném řešení konfliktu. Nikdy v životě už nebude šťastný. Výčitky svědomí ho budou trápit po celý život. Bůh ale přirozené následky nevydařeného řešení konfliktu zmírní. Udělá provinilci na čele znamení, aby ho nikdo nezabil. Kain se usadí ve vzdálené zemi, daleko od Boha. Zůstane se svou vinou sám, může ale v žití pokračovat.

Idealizování harmonie a soudržnosti

    Nejen v malém kruhu, například v rodině nebo partnerství, se lidé často konfliktu raději vyhnou, než aby o něm otevřeně mluvili. Důvody jsou různé. Idealizování harmonie a soudržnosti vede nezřídka k tomu, že si dotyční konflikty neuvědomují nebo je potlačují.
    Máme-li vysoké ideály o našem společenství, konflikty je zpochybňují. Mnohdy je prožíváme jako něco, co být nesmí. Apelujeme na dobrou vůli podle motta: Kdybychom se milovali, neměli bychom žádné konflikty. Takové morální apely ale při konfliktu nepomohou. Měli bychom počítat s odlišnými zájmy a očekáváními, které přináší různý pohled na věc, a neschovávat se za naše ideály ani se nesnažit někoho obvinit. Jde o to se na konflikty podívat a vidět v nich i šanci společně růst, hledat nová řešení nebo vyjasnit něco, co ve skupině dlouho skrytě bublalo, bylo ale stále potlačováno.
    Když se objeví konflikt, není už možné dění pod povrchem přehlížet. Musíme se postavit pravdě. Stáváme se díky tomu pokornými. Často se ale právě v církevních kruzích konflikty popírají. Mechanismy jasně rozpoznatelné v následujícím příkladu lze snadno aplikovat i na jiné společenské skupiny:

    Pracovník má pocit, že se s ním jedná nespravedlivě. Upřednostňují se ostatní. Jde za vedoucím a otevřeně mu řekne, že se mu nelíbí nerovné zacházení. Nadřízený to ale popře s tvrzením, že si zaměstnanec jen něco namlouvá, protože on se přece chová ke všem stejně. Takové popírání ale konflikt se spolupracovníky ještě zhorší. „Dělník je nespokojený. Nejenže je oproti svému nadřízenému ve slabší pozici, ale nedosahuje patrně ani jeho řečnických kvalit, nemůže mu tedy správně vysvětlit, co má na mysli. K jeho nevyřešenému problému se přidá zlost, že byl při rozhovoru ?ztracený?. Konflikt pro tohoto zaměstnance pokračuje.“ To, co platí pro větší skupiny, platí často i v menších, v rodině a partnerských vztazích. Tady panuje často strach, co by ostatní řekli tomu, že se doma hádají. Nebo se manželé bojí, že by konfliktem mohly trpět děti. Děti ale vycítí i nevyslovený a neřešený problém. Jiní mají strach, že je konflikt rozdělí. Žijí raději ve zdánlivé harmonii, než aby čelili hlubší konfrontaci. A někteří se bojí postavit pravdě, přiznat sami sobě, že manželství není ideální. Potřebují před vlastním svědomím obraz ideálního manželství, kterého se mohou držet. Obávají se, že kdyby si přiznali konflikty, zhroutí se jim vysoko postavený ideál jako domeček z karet. (Kellerová12).

    K vyhýbání se konfliktům kvůli údajně vyšší hodnotě soudržnosti dochází především v uzavřených společenstvích a ve skupinách, které se vyznačují vznešenými ideály. Konflikty jsou v rozporu s ideálem, který dává uskupení navenek najevo. Zejména pro církevní společenství je těžké otevřeně přiznat konflikty. Příklad:
    Koná se biskupská konference, která se snaží budit vždy zdání, že je církev jednotná. Ráda by mluvila jedním hlasem. Ale každý, kdo má možnost aspoň trochu nahlédnout do mentality jednotlivých biskupů, ví, jak rozdílného mínění jsou a jak tvrdá střetnutí se často pod povrchem a za kulisami odehrávají. Konflikt se ale často doopravdy neřeší. Po konferenci považují účastníci za svou povinnost hovořit stejně. Je koneckonců zapotřebí vzbudit dojem, že si všichni, které spojuje víra v Ježíše Krista, myslí totéž. Výsledkem je, že to působí nevěrohodně.
    Čestnější by bylo konflikty vynést na světlo a nepředstírat, že jsou na konci konference všechny vyřešené. Bývalý biskup Franz Kamphaus měl odvahu postavit se v otázce těhotenského poradenství pokynům Říma, protože se neslučovaly s jeho svědomím. Nakonec se musel sklonit před římským diktátem, projevil ale svůj nesouhlas. I když se podvolil, nezřekl se svého názoru. Jeho věrohodnost se zveřejněním konfliktu nesnížila.

Z německého originálu Konflikte bewältigen přeložila Dagmar Hoangová.
Vychází 29. 9. 2015 ve vydavatelství NOXI za maloobchodní cenu 199 Kč.

Pavel Zuska
Vydavatelství: NOXI
Více na: www.noxi.cz/kniha/163-anselm-grun-jak-prekonavat-konflikty.html
Koupíte v knihkupectví nebo na: www.noxi.cz

Vydáno:   21. 10. 2015

Přečetlo:  1649 čtenářů
Zdroj: http://www.noxi.cz

Autor (vložil): Administrátor



Komentáře k článku...
Zatím žádné komentáře..
Nejste přihlášen(a)