Články

- Meditace a relaxace -

Léčivá síla snů
LÉČIVÁ SÍLA SNŮ
Uzdravující potenciál snu byl v historii úspěšně využíván v různých kulturách. V současnosti je sen používán především při léčbě duše v rámci psychoterapeutického procesu. Analytická psychologie ? směr založený C. G. Jungem ? nepřímo navazuje na antické rituální postupy inkubace snu. Terapeutická práce se sny je zde jednou z hlavních léčebných metod.
INKUBACE - „LÍHNUTÍ SNU“
Rituál inkubace snu (z latinského incubare: vysedět vejce) je známý například z řeckého Epidauru, kde byl praktikován v rámci Asklépiova kultu. Asklépiovská medicína předpokládala, že původci nemocí jsou bohové. Nemoc pojímala jako „navštívení příslušného boha“, jakési oslovení a upozornění člověka, že nesprávně hospodaří s dary, které mu bohové svěřili. Léčba se pokoušela o usmíření dotyčného boha obětními dary, které měly též formu pokání a změny myšlení. Člověk se uzdravil, pokud se podařilo znovu obnovit narušený vztah mezi jeho duší a světem bohů ? mikrokosmem a makrokosmem. Aby člověk zjistil příčinu své nemoci, tedy to, kterého boha urazil, vypravil se do asklépieia, kde po očistě koupelí, ulehl ke spánku a vyčkával příchod snu, který mu přinese zprávu či radu dotčeného boha. Jádrem léčby byl pak výklad tohoto snu. Výklad snu ukázal, kterého boha je potřeba usmířit, aby se duševní nebo tělesná nemoc vyléčila. Uzdravující účinek měly patrně i samotné snové obrazy a očistné rituály, neboť podle chrámových nápisů docházelo i k bezprostřednímu vyléčení po probuzení.
SEN A C. G. JUNG
C. G. Jung přirovnával vlastní psychoterapeutickou práci se sny k antickým metodám. Tvrdil, že sen předkládá vědomí to, co na něj působí podpůrně nebo hojivě. Sny podle Junga kompenzují ? vyvažují a urovnávají jednostranné postoje vědomého já, čímž dochází k nápravě. Funkcí snů je nejen kompenzace vědomých obsahů nevědomím, ale rovněž z dlouhodobého hlediska vývoj ? individuace jedince. Sny jsou jazykem nevědomí, kterým hovoří k našemu vědomému já. Přičemž sny se obvykle vyjadřují nepřímo prostřednictvím symbolů. Jung podobně jako asklépiovská medicína také předpokládal, že člověk může být vyléčen ze svých neuróz, pokud se mu podaří znovu navázat plodný vztah k posvátnu (numinosum).
VÝKLAD SNU
Terapeutická práce se snem není snadným mechanickým výkonem, ale mnohem spíše uměním, což se dá samozřejmě říci o psychoterapii vůbec. Terapeut si nemůže dovolit spoléhat na své jasnovidné schopnosti či zjevení, tak jako prorokové a mudrci dávných dob. Ani nemůže použít jednoduché metody výkladu na základě předem stanoveného významu snových obrazů, jak to nabízejí například lidové snáře. Při takovém přístupu by snové obrazy přestaly být symboly a změnily by se na pouhé znaky. Nebyla by respektována jedinečnost snícího a jeho specifická historie, jedinečnost psyché a životního kontextu. Primárním předpokladem úspěšného výkladu snového dění je proto znalost kontextu ? alespoň základních údajů o životě klienta (věk, pohlaví, rodinná situace, povolání atd.).

Jiným neméně důležitým předpokladem je kvalitní zapamatování nebo zaznamenání celého snového děje. Důležité mohou být i některé detaily. Pokud klient sdělí pouze to, že se mu zdálo o rodině a neuvede další podrobnosti snu, pak nelze sen správně interpretovat, neboť jisté je jen, že tématem byla rodina, a vše ostatní by mohly být pouze domněnky terapeuta.

Prvním krokem v terapeutickém procesu porozumění snu je povzbuzení klienta, aby předkládal své spontánní nápady ? asociace k jednotlivým obrazům snu, i když třeba zdánlivě nesouvisejí s daným obrazem. Například když se ve snu klienta objevuje bílá kráva, terapeut se ptá klienta, co ho napadá nebo jaké má pocity, když se řekne bílá kráva, co si o tomto snovém obrazu myslí, jaký má vztah ke zvířeti apod. Na základě nápadů či asociací pak terapeut vytváří možné interpretace (výklady), které předkládá klientovi. Správnost interpretace potvrdí teprve hluboce procítěná „aha“ odpověď, která vyjde od klienta.

Při výkladu snu však mají význam i obdobné nápady terapeuta. Jung zastával názor, že pouze osobní asociace klienta nemohou v určitých případech vést k objasnění snového sdělení. Pouhé asociování osobního materiálu ke snovým obrazům považoval za kauzální (zaměřený pouze na příčinu) a reduktivní (zjednodušující) postup, který vede jen k minulým vzpomínkám. A selže, pokud se ve snu objeví obrazy kolektivního nevědomí. Pro tyto případy vyvinul metodu amplifikace ? rozšiřování snového obrazu prostřednictvím paralel z oblasti kulturní a archetypové, prostřednictvím analogických mytologických obrazů. K výše zmíněnému obrazu krávy, by terapeut amplifikoval například, že se jedná o významné domácí zvíře poskytující životně důležité mléko, které v naší kultuře dítě poprvé ochutná obvykle již v raném věku. Kráva je symbolem ryzího mateřství, bezpodmínečné péče, výživy a ochrany. Souvisí s archetypem Matky. V Egyptě byla bohyně Hathor zobrazována v podobě krávy. V Indii je kráva uctívána jako posvátná živitelka a konkrétně bílá kráva navíc souvisí s posvátným ohněm. V buddhistické tradici symbolizuje bílá kráva nejvyšší stupeň individuální existence před jejím rozplynutím v absolutnu. Obraz bílé krávy ve snu pak může symbolizovat také pokrok na cestě k osvícení.

Využití amplifikace by se však mělo podle J. Halla řídit následujícím pravidlem: Osobní asociace klienta mají přednost před amplifikacemi z oblasti kultury a ty mají přednost před amplifikacemi archetypovými. Pokud sen mohou uspokojivě vysvětlit osobní asociace, pak nepoužívat amplifikace kulturní nebo archetypové. Proto ne vždy je nutné a smysluplné přinášet při výkladu snu analogie v podobě mytologických obrazů.


Mgr. Svatava JANOŠKOVÁ
konzultace@terapie-tarot.cz
www.terapie-tarot.cz

Vydáno:   16. 05. 2009

Přečetlo:  2804 čtenářů
Zdroj: http://www.terapie-tarot.cz

Autor (vložil): Svatava J.



Komentáře k článku...
Předmět:
Datum:
Jméno:
¤ reakce na dotaz
14. 06. 2009 18:17
Svatava J.
¤ Sen je i varovani.
26. 05. 2009 18:45
krakonos222
¤ k článku
17. 05. 2009 19:34
Věra