Články

- Šamanismus -

Šamanské tradice
Některé prvky šamanismu, jako změněné stavy a cesty do jiných realit, jsou univerzální a transkulturální. Nicméně v různých kulturách jsou vyjadřovány různým způsobem. Články v této části nám přibližují chuť šamanismu, praktikovaného v různých kulturách.

Šamani Tamangů v Nepálu jsou identifikováni duchem, který je posedne; nejčastěji je to duch předka. Musí také najít živého gurua, aby mohli být iniciováni. Peters píše o víře Tamangů v tři duše, nižší duši, duši srdce a duši světla, které se učí šaman ovládat, čímž získává nadpřirozené schopnosti. Iniciační proces má čtyři fáze, v nichž novic postupně získává větší kontrolu nad stavem posedlosti, učí se využívat svou schopnost, zvětšenou obřady, a transformuje nezralé, nejasné vize v jasné zření. Sociální podpora vesničanů je důležitou součástí iniciace a šamanského povolání. Peters zdůrazňuje souvislosti mezi šamanskými praktikami a názory Tamangů a hinduisticko-buddhistickou jógou, zvlášť mezi tamangskou představou tří duší a jogínskou představou čaker a kundaliní.

Židovští proroci, jako např. Eliáš a Elíša, mohou být podle rabbi Gershoma považováni za šamany. Starý Zákon popisuje přítomnost změněných stavů, zároveň s takovými divy, jako je léčení, křísení mrtvých, zkrocení zlých duchů a prorokování. Některé proroky můžeme považovat za hledače vize, kteří dostávají vize od poslů z onoho světa, a sny byly v biblických dobách běžným zdrojem poznání. Současní neochasidé kombinují tento dávný zdroj poznání s moderním vhledem, např. transpersonální psychologie.

Polynéští kahunové jsou šamani, kteří vstupují do změněných stavů, aby komunikovali se silami přírody, ovlivňovali je a spolupracovali s "bohy" nebo duchy. King zdůrazňuje, že znají hromadění vnitřní síly neboli mana a vědí, jak s ní zacházet, a využívají i mana duchů, s nimiž jsou ve styku. Havajští kahunové jdou spíš cestou dobrodruhů, než cestou válečníků; zaměřují se spíše na radost, lásku a tvořivý mír než na sílu a ochranu v nebezpečném světě. Kahunové považují všechny reality za subjektivní, a znají různé rámce reality, které mohou být použity při různých příležitostech. Jsou odborníky na změnu reality druhého člověka, což může vést k uzdravení nebo vyřešení problémů.

Držitelé dýmky u prérijních Indiánů procházejí dlouhým obdobím výcviku a askeze a musí žít přísně čistým životem. Stejně jako šamani se setkávají s duchy, aby pomáhali druhým a způsobili vnější změny. Možná že ne všichni držitelé dýmky mohou být zařazeni mezi šamany, ale obě kategorie se velmi překrývají. Freesoul vysvětluje, že američtí Indiáni věří, že spojení se světem duchů je otevřené pro všechny, nejen pro několik vyvolených, a proto odcházejí hledat vize, aby se mohli stýkat s duchy a získávat intuitivní poznání.

Z knihy: Š A M A N I S M U S II ( Rozšířená vize reality )

Sestavila Shirley Nicholson


Vydáno:   04. 04. 2009

Přečetlo:  2164 čtenářů



Komentáře k článku...
Zatím žádné komentáře..
Nejste přihlášen(a)