Články

Zajímavosti

Luciferův efekt v praxi - (komentáře)

Grush
2Zbyněk P.
28. 02. 2012 18:42

Děkuji velmi za přání hezkého dne jakož i za poučení, které se mi od Vás vašimi písmenky dostalo. Arci cítě se podle Vás coby potrefená husa, rád si hlasitě zakejhám, neboť jak praví klasik právě s mlčením většiny dochází k nepravostem na tomto světě.
A když už jsme u těch cincátů a podle pána Voltaira je tajemství úspěchu mlčet o tom co nevíme, tak nemějte mi za zlé že v případech kdy vím, zticha nejsem.
Zbyněk P.
Pro Grush-e
27. 02. 2012 11:19

Zdravím Vás kolegáčku. Jestliže jste uváděl určité citace od Čapka, tak si dovolím použíti jedno české (používané dříve na celém území ČR) pořekadlo: "Trefená husa vždycky nejvíce kejhá!" Pevně věřím, a doufám, že jsi pochopil, co jsem Vám tímto chtěl naznačit. Přeji hezký den. Zbyněk P.
Dana P.
garias
25. 02. 2012 23:45

měj si svůj názor, já ti ho neberu. Dávno ho známe, není nutné stále připomínat. Tvoje příspěvky zde jsou podobného charakteru jako kdyby přišel člověk se sbíječkou do kursu šití, aniž někdy viděl šicí stroj a chtěl všecky poučovat jak se má správně šít.
To, co jsem ti napsala bylo až po více tvých výpadech proti lidem tady, které stále obviňuješ, že si vymýšlejí, případně přímo lžou a nestydatých radách, aby se šli léčit. Proč sem vlastně doopravdy chodíš?
garias
Grush
25. 02. 2012 20:43

Podobne ako teraz ty, som bol označovaný aj ja. Za nejakého táraja. A to iba preto, že máme vlastný názor, aj keď sme mladí. Ja si myslím, že každý má právo povedať svoj názor.
Dobre, nemusí niekto so mnou súhlasiť, ale nech bojuje s mojimi názormi a neuráža mňa osobne ako napríklad Dana.
Grush
2Perchta
25. 02. 2012 19:19

"Máte pravdu, zkušenosti jsou sdělitelné, ale nepředatelné.... Je to vidět."
Ano, opravdu je to vidět.
Grush
2Zbyněk P.
25. 02. 2012 19:15

Nevíte o mně nic, vážený kolegáčku, ale přesto mně (spolu s jinými pochybovači) s bohorovným nadhledem situujete mezi "mazánky". Užjte si to, na vznesených námitkách to těžko co změní :-)
A co se týče Vámi naťuknutého sebepoznání: "Kdo si myslí, že ná druhého, mýlí se. Kdo si myslí, že zná sám sebe, mýlí se dvojnásob." K. Čapek.
garias
..
25. 02. 2012 15:36

klaun :DDD
lup
Garias
25. 02. 2012 12:19

Ďakujem za vysvetlenie. Teraz už chápem Tvoje časté podráždené reakcie. :-))

Treba, aby si sa riadil Tvojimi myšlienkami z posledného vstupu. :-))

LuP
garias
lup
25. 02. 2012 8:08

Predsa vidím rozdiel medzi milým človekom, ktorý ci ctí ľudí a hulvátom, ktorý stále niekomu nadáva. Takí ľudia nemajú zrovna šťastný život a reagujú tak ako reagujú. Práve preto píšem, že ak má niekto takýto život, musí si ho vyriešiť sám v realite a nie v diskusiách nenávisťou voči iným.
lup
Garias
24. 02. 2012 23:00

Z Tvojich reakcií na diskusiu mám niekedy pocit, že sedíš na fejsbúúúúku, tam si píšeš s X ľuďmi, niekomu niečo chceš napísať a omylom sa prepneš na EZOTERIKWEB.CZ. :-))

Inak si totiž neviem vysvetliť, ako si prišiel na fakt, že DanaP má zlý život, že ťahá do svojho života nejakého Gariasa, že Ťa zaťažuje nezmyselnými otázkami,... :-))
S pozdravom LuP
Dana P.
ty jsi
24. 02. 2012 22:43

ale humorista :o)
garias
Dana
24. 02. 2012 21:34

Prosím ťa, nezaťažuj ma týmto nezmyselnými otázkami a absurdnými tvojimi úvahami. Ak nemáš o čom písať, tak nepíš nič. Ak nevieš diskutovať, nauč sa to!!!
garias
Všetci, ktorí nevedia
24. 02. 2012 21:34

diskutovať. Ak mi chce niekto napísať niečo rozumné, prosím, veľmi rád odpíšem. Ale nepíšte mi prosím také primitívnosti ako mi píše Dana. Že som zbytočný na svete, že nechápem nič apod. To píšu primitívni ľudia a ja nemám záujem s nimi strácať čas. Mám na práci zaujímavejšie veci.
Dana P.
???
24. 02. 2012 21:33

a na to jsi přišel jak?
garias
Dana
24. 02. 2012 21:32

Ja nemôžem za tvoj zlý život. Musíš si to vyriešiť sama. Mňa prosím neťahaj do svojho života, nemám oň záujem. Ďakujem za pochopenie. Už ti to píšem asi 6ty krát.
Dana P.
garias
24. 02. 2012 21:31

text jsi nepochopil ty! Bohužel stává se ti to často. Sedíš v teple u PC, máš vzdělání a nechápeš nic
garias
Zbyněk
24. 02. 2012 21:18

Znova si nepochopil text. už asi piaty krát. Všetci, úplne všetci na svete vieme, že človek ktorý nieje v teple a bez hladu pri pc a je buzerovaný, tak sa po čase naštve. A je úplne jedno o koho ide. Píšeme to už tu tretí krát, vám to píšem teraz piaty krát a stále nedochádza. Je neviem ako mám písať svoje vety. To sú tak zložité? Ak áno, kľudne mi to niekto povedzte a budem to písať tak jednoducho, ako budem schopný.

Som nerád že sa tu zasa píše o druhých diskutujúcich a znova to začínajú tí istí. Zbynek, ak máš problémy v živote, nemôže si ich riešiť tu, že budeš búriť ľudí proti sebe. Ďakujem za pochopenie.

Každý má svoj názor, my tiež !! A aj ho povieme !
garias
...
24. 02. 2012 21:15

Ak chce niekto niekoho znásilniť, tak bol porušený už ked tam išiel...
Perchta
Pro Zbyňka P.
24. 02. 2012 20:05

Máte pravdu, zkušenosti jsou sdělitelné, ale nepředatelné.... Je to vidět. Díky, P.
Zbyněk P.
Pro perchtu
24. 02. 2012 19:36

Vážená kolegyňko, nemá cenu těm, kteří zpochybňují význam daného pokusu a získané výsledky, něco vysvětlovat, či je přesvědčovat o tom, že ten pokus nebyl zinscenovaný, a že i jednání zúčastněných bylo skutečné a pravdivé, tudíž nezinscenované a neupravené pro televizi.
Všichni tito pochybovači, když řeší nyní danou situaci, tak jsou k klidném, tichém zákoutí teplého domova, plného lásky jejich rodičů, kde je teplo, ticho, jsou dobře vyspatí, nemají hlad a ani žízeň, čistě umití a voňaví čistotou, nikdo je nebuzeruje každou chvíli pro nějaké hlouposti, nikdo na ně neřve a nepožaduje po nich žádné dementní požadavky a příkazy, a že vskutku mohou kdykoliv vypnouti svůj PC a jít si za svou zábavou. Ať si sami, tito pochybovači, vyzkouší několik nocí nespát, nechat se buzerovat každou chvíli za jakoukoliv sebemenší hloupost, ať si nechají na sebe křičet debilní příkazy, které musejí okamžitě vykonat a splnit, jinak jim hrozí tělesný a velmi bolestivý trest, ať si vymění svůj tichý kouteček doma za místo, kde se řve, hlučí a sténá, a navíc ať si k sobě vezmou nějaké své přítelkyně a přátele. A uvidíme, jak dlouho vydrží! Mám takový dojem, a písemné vstupy pochybovačů tomu nasvědčují, že vůbec neví „odkaď vítr vane“, co to jsou za příšerná muka. Ano, z pozice „klidu a míru“se tito pochybovači cítí býti velmi silní, jen což!! Je vidět, že s poznáním sebesamavůbec ani nezapočali, a že je tudíž čekají pěkně dlouhé, bolestivé (psychicky i fyzicky) a krušné poznatky o sobě samých. Mají na to celý svůj život. A ani bych se vůbec nedivil, kdyby právě tito pochybovači, při sebemenším náznaku problému a nepříjemností, tak kdyby si začli stěžovat na to, jaký je život na ně zlým.
Vážená kolegyňko Perchto, nechte je, ať se sami poučí, ať si sami ve svém životě sáhnou na své dno. Potom pochopí, a již nebudou takovými pochybovači a kingy. Přeji hezký den. Zbyněk P.
Perchta
třeba,
24. 02. 2012 17:02

vám to lépe objasní dr. Zimbardo:D osobně.
Až budete mít čas zkuste tohle:http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/1096898594-udalosti-komentare/211411000371006/obsah/173583-stanfordsky-experiment/
Grush
No,
24. 02. 2012 14:53

v Stanfordském experimentu byly odezvy možná dramaticky vděčné, ale umělé... i ty oběti za to dostávaly peníze, každý mohl kdykoli vystoupit ze hry...
Ne každý pokus je umělý, což snadno ukáže třeba "skrytá kamera". Uměle dané tam jsou pouze nutné vstupní podmínky, reakce "respondentů" umělé nejsou, a o ty by mělo jít psychologům především.
Sylvia
Garias
24. 02. 2012 14:39

Ano ludom praskaju nervy. Ale tu sa hovori o znasilneni po par dnoch pod kamerami a je to navyse experiment. Je to vymyslene a film je len hollywoodsky preexponovany.

Aj keby Ta niekto drazdil niecim, tak urcite ked normalne nikoho neznasilnujes, tak to neurobis ani takto a kazdy duchaplny somar co tomuto veri a hovori, ze je toho kazdy schopny by sa mal ist liecit. Navyse to skoncilo po siestich dnoch, to by znamenalo, ze uz po par dnoch uplne bezuhonny clovek zrazu chce niekoho znasilnit, aj ked vie, ze to je experiment a v hlave to ma, ci chce ci nechce. Po troch dnoch si tam akurat z toho robili prdel a hrali piskvorky a smiali sa jak dostanu Oscara.
Adanom
?
24. 02. 2012 14:15

"V noci, pokud si myslí, že jsou mimo kontrolu kamer, uchylují se k sexuálnímu násili."

By me zajimalo co si pod tim mam predstavit.

To me prijde az prilis utazene za vlasy.
Tezko se me veri ze k tomu v nejakem experimentu kdy doslo.
A hlavne kdyz vim ze je to experiment budu mit naprosto jine vedomi si veci nez kdyby to bylo cele skutecne.
garias
Perchta
24. 02. 2012 14:02

Súhlasím. Pokus síce povedal, čo sme už pred tým aspoň minimálne tušili, ale rozhodne nieje diskutabilný čo sa týka ľudskej agresivity v zhoršených podmienkach. Mne sa zdá, že som videl aj dokumentárny film niekde. Tuším na Discoveri to bolo a bolo to fakt dobré ako. Mne sa to páčilo.

Je to niečo ako keď šťucháte aj veľmi mierneho človeka ceruzkou pod rebrá. Istý čas to berie ako srandu - zasmeje sa. Po chvíľke šťuchnete znova. "No dobre, nudí sa"..povie si ten kľudas. Ale po treťom štvrtom šťuchaní v ňom začína kypieť hnev a po nejakom čase vybuchne - reakcia.

Nás delí len to, po akom čase zareagujeme na daný akt agresivitou. No na toto ten experiment poukázal skvele. že to nemusí byť nejaký vrah, aby sa správal zvieratsky po čase.
Perchta
*
23. 02. 2012 21:21

Akože jediné čo ten experiment hovorí je: "morálne silne priemerní, až podpriemerní ľudia, sa budú pri zťažených situáciach chovať agresívnejšie".

Proč si myslíš, že 24 dobrovolníků/studentů byli morálně průměrní až podprůměrní? Zrovna o tom pokus vůbec nevypovídá.

Děti vraždí. Není to vůbec ojedinělé, protože nemají pojem definitivnosti smrti jako nevratné změny.....,proto jsou tak oblíbení dětští vojáci, nebojí se vlastní ani cizí smrti.
Perchta
Umělý pokus,
23. 02. 2012 21:03

každý pokus je umělý! Aby byl vědci považován za validní, musí být zdokumentován,přesně popsán a a podložen tak, aby šel případně ověřit-provést znovu za naprosto identických podmínek. Výsledek není diskutabilní. Byl uznán za jednoznačný i proto na těchto výsledcích postavili obhajobu am.vojáků obviněných z týrání vězňů.
Grush
Lepší než
23. 02. 2012 19:11

zabývat se tímto uměle navozeným pokusem s diskutabilním záměrem i výsledkem, je pročíst si kupříkladu záznamy chování lidí při reálných extrémních situacích. Samosebou není nad osobní zkušenost, ale ne vždy se tato varianta může doporučit... :-)
garias
...
23. 02. 2012 18:48

//Ale ano, ked je niekto napriklad sprosty aj agresivny pri pisomnej komunikacii, tak urcite rad necha priechod emociam hned jak ma prvu moznost.//

Sylvia, lepšie si napísala to čo ja. Totálne si trafila. Proste je absolútne prirodzené, že keď ľudí psychicky týrate, začnú sa správať agresívnejšie.

Pointa je v tom, že vy to nemôžete hodnotiť na ľuďoch, ktorí sa odrazu ocitli vo väzení. Prečo?
Pretože keby ste teraz spravili štúdiu väzňov ktorí sú vo väzení 20 rokov, možno by sa chovali slušnejšie ako tí čo tam prišli na pár dní. Tento experiment ukázal iba to čo už dávno vieme.

Dám sem inakší experiment. Bude to docela zaujímavé :D Ak sa odvážite, môžete to vyskúšať, ale neodporúča sa to bez psychológa. Dám to ako článoček.
garias
Sylvia
23. 02. 2012 18:44

Podľa mňa je toto úplne že smiešny experiment. Akože jediné čo ten experiment hovorí je: "morálne silne priemerní, až podpriemerní ľudia, sa budú pri zťažených situáciach chovať agresívnejšie".
To predsa vieme. A tiež vieme že je úplne jedno či pri tých zťaženiach sedí nervózny v práci, alebo na pár dní vo väzení za 15 dolárov na deň.

Danuš...prečítaj si ešte raz o čom píšem. Ja nemusím písať presne o tom čo je v článku, alebo čo ty chceš. Tvoja reakcia mi pripadá detinská.
Sylvia
:-)
23. 02. 2012 18:35

Je dost mozne, ze vsehoschopny vseznalek by naozaj po dvoch dnoch experimentu zacal obtazovat spoluvazna a vie uplne presne, jak by sa pocas experimentu vsetci zachovali, tak jak vie presne oznacit niekoho za slabomyselneho len preto, ze tvrdi, ze po troch styroch dnoch extremnej podmienky, ale stale pod dohladom experimentu, by kazdy nezacal blaznit a chovat sa jak zviera.

Ked niekto sedi za pocitacom, tak je pekne, ze vie presne, jak by sa vsetci zachovali, ale uz nevie preco by sa tak zachovat nemuseli.

Perchta: s tymi bacharmi to bolo skor myslene jak vhodnejsia povaha, nieze by to mali v popise prace. A je rozdiel robit psychotesty do Armady a Policie v Cechach a naberat tisicky vojakov v US, ktorych za kazdu cenu potrebujes.

Skoda, ze aj Dalajlama nepodstupil tento experiment, by sme asi nieco videli.....

Ja len tvrdim, ze casu bolo malo a ucinok by bol vtedy, keby pokusnych kralikov niekde odchytili a ti nemali tusenia, co je s nim a nasimulovali im nejake vazenie. Ked Ta niekto hodi do dzungle a nebudes jest mesiac, tak ano opadne vsetka dostojnost a vrodene pudy budu nadradene vychove.Rozmyslam, ci to neboal skor snaha o Oscara. Netvrdim ani, ze ludia niesu zvery, ale niekto proste nic taketo neurbi po kratej dobe a za takychto podmienok. Ale ano, ked je niekto napriklad sprosty aj agresivny pri pisomnej komunikacii, tak urcite rad necha priechod emociam hned jak ma prvu moznost.
Dana P.
garias
23. 02. 2012 18:28

prosím přečti si ten článek ještě jednou a pozorně. Mám dojem, že jsi nepochopil...?
garias
...
23. 02. 2012 18:18

skúsim inak: Skúste si predstaviť 75 extrémne zlých ľudí, čo by si tam robili navzájom. A potom 75 inteligentných vedcov. Podľa ktorej skupiny budete experiment hodnotiť? To sa nedá len tak, aspoň podľa mňa.
garias
...
23. 02. 2012 18:13

Pekný pokus, avšak s posledným názorom nesúhlasím. Z jednoduchého dôvodu. My všetci sme svedkami vrážd bez dôvodne (napríklad aj dievča čo som spomínal) a vieme aj o extrémnych situáciach, kde si mnohí ľudia dokážu zachovať kľud (napríklad vojny, alebo samovrah, ktorého presvedčila dievča v japonsku pusou, aby neskočil). Odstrkoval ju, aby ona nepadla, pričom on si "nevážil" iba svoj život a nechcel aby sa jej niečo stalo.

Nemyslím si, že je možné vysvetliť množstvo pocitov, prípadov, udalostí, ľudí jedným pokusom.
garias
...
23. 02. 2012 18:09

Toto sa dá podľa mňa veľmi ťažko analyzovať. Jediné čo zistíte je, že obyčajný človek vydrží vo väznici nič nerobiť pár dní, navyše za peniaze na deň.
Predstavte si, že by tam dostávali 1000 euro na deň. Verte, že 4 mesiace by tam vydržali bez problémov. :D

Predstavte si dievča, ktoré nedávno zabilo 9 ročné dievčatko. Vraj chcela vedieť aké to je niekoho zabiť. Udusila ju rukami a potom jej podrezala hrdlo. Obeti vyhasol život prakticky okamžite.
Dievča, 14 ročné, čo vraždilo, dostalo doživotie.

Teraz si predstavte prvý deň tejto dievčiny s pocitom, že sa jej normálny život skončil, že to všetci zistili, aj rodina aj blízky, že sa všetci od nej odtiahli a že strávi život vo väzení do konca svojho života tu na Zemi. Jej každodenný normálny život sa totálne zmenil. Ba čo viac, cíti pocit, že to všetko nemalo žiadny zmysel, navyše zabila nevinné dievča.

Tento pocit, čo i len jeden deň, sa nedá ani len v vzdialene napodobniť nejakými dobrovoľníkmi, čo strávia vo väzení takmer dovolenku za 15 dolárov na deň - ktoré mimochodom neplatia, ale dostávajú :D
Perchta
Morld
23. 02. 2012 18:02

máte pravdu, neexistuje 100% spolehlivý psychotest. Otázkou je taky nastavení platnosti testu..., stejně to, jestli je vlastně vůbec z čeho(koho) vybírat? Pouze nesouhlasím s tvrzením, že i takto podivné organizace jako je PČR a AČR ochotně dají zbraň do ruky komukoli, kdo jim zat´uká u náborářů. A že bachaři mají v popisu práce být lidská "hovada".
Perchta
Pro Zbyňka P.
23. 02. 2012 17:54

Snad se v extrémní situaci objeví i druhý pol lidské povahy, třeba se mezi námi najdou hrdinové, kteří dodají sílu i víru v budoucnost ostatním..., třeba budeme mít štěstí...
Morld
:-)
23. 02. 2012 17:49

Nemyslím si, že psychotesty jsou schopné vytřídit labilní jedince.. Opravdovým psychotestem je podrobení se extrémním situacím a veřte tomu, že i naše AČR a PČR je plná techto hovádek, kterým nepatří zbraň do rukou... Je to způsobeno taky dnešníma filmama - pc hrama. Pravda je prostě taková, že většina znás je extrémně zmanipulována podle jedné formičky. Viz. malá zajimavost z článku: "Podle svědků se začali stylizovat podle westernových hrdinů" což přímo odpovídá dobovému filmu:-)
Zbyněk P.
Pro Perchtu
23. 02. 2012 17:01

Nebojte se, takové pokusy už ne, ale jiné ano!!! Stačí se podívat na dění kolem sebe u nás, ale i ve světě, a hned máte jasno. Nás čeká podobná zkouška o přežití ve formě občanských nepokojů ať už u nás, či ve světě!! Potom si každý může ověřit (ovšem bude-li míti jak, a hlavně, bude-li toho schopen), co se v něm po celou dobu schovávalo za zvíře, šelmu, ďábla či démona. Bude to, podle mne, vskutku překrásná plejáda stvůr a kreatůr, co se bude pohybovat po zemi, namísto lidí. Oj, to bude překrásné!! Ano, čekají nás krušné chvíle v nejbližších letech. Přeji hezký den. Zbyněk P.
Perchta
Pro Zbyňka P.
23. 02. 2012 16:18

Naprosto s vámi souhlasím. Naštěstí se nepředpokládá, že by se podobné experimenty měly opakovat, sám Zimbardo je označil pro dnešní psychologii za překonané...
Zbyněk P.
Do diskuse
23. 02. 2012 14:19

Ano, viděl jsem ten onen film. Vskutku hrůza. A mohu s klidným svědomím říci, že bych nic takového nechtěl prožít, neboť bych reagoval zcela atypicky a zkratovitě, tedy zcela jinak (iracionálně), než by se „čekalo“, a než bych předpokládal já sám.
Nicméně, z hlediska analýzy, jest taková „akce“ z jedné strany velmi zajímavá, ale ze stránky druhé jest velmi nebezpečná. Nejenže takový psychický i fyzický prožitek zanechává na každém ze zúčastněných silnou (podotýkám velmi silnou a hlubokou) stopu (tedy změnu) v následném a naučeném chování, což jest zaargumentováno (viz soudy a zdravotní potíže po ukončení pokusu, a následné žaloby na autora pokusů). Ale také se takovými „akcemi“ otvírají tzv. „13. komnaty“ v každém z nás, tedy psychické a fyzické procesy, které z nás lidí přetváří na prachobyčejná zvířata, ďábelské bytosti a démony. Tento proces jest velice šetrně naznačen ve filmu:“Alenka v říši divů za zrcadlem“. Vzhledem k tomu, že je tak velmi šetrně a velmi decentně zobrazen, proto jej každý bere spíše jako nějakou pohádku, než-li za to, že všechno, ale v daleko hrůznějším, surovějším a drsnějším provedení jest v každém z nás, tedy v naší „13. komnatě“, nebo-li v našem nevědomém podvědomí.
Nezapomínejme též na to, že i nadřazující se člověk (jak jsem již mnohokráte jinde uváděl) jest řazen mezi zvířata, a tudíž v krajních a vyhrocených situacích se bude chovat zcela dle své původní přirozenosti, tedy jako zvíře, aby si zachoval svůj život, přežil a udržel si i vliv nad ním.
Nedělejme si žádné iluse o soběsamých (i když kráčíme cestou duchovní, či podstrčenou cestou církevní), neboť v nás všech dříme šelma, zvíře, stvůra, ďábel či démon, který ihned převálcuje naše domnělé duchovní snahy, a ještě se nám bude vysmívat do našeho „ksichtu“. Říkám na rovinu, že Ti, kteří tvrdí (či budou tvrdit), že by se jemu nic takového nemohlo státi, neboť že jsou duchovně velice silní, tak tito jsou (či bývají) právě vždy nejhorší.
Ano, pravdou je, že vojáci i mnohaletí trestanci jsou odolnější oproti jiným. Ano, ale jen do určité hranice − a pak se stejně stávají stejnými zvířaty (ne-li ještě horšími) jako každý jiný z nás. A jestliže někdo tvrdí, že si za takovýchto podmínek, jaké byly v tom pokuse, bude vědom toho, že to může kdykoliv a dobrovolně ukončit a odstoupit, tak takovým radím, než zase budou něco takového presentovat, tak aby to nejdříve vyzkoušeli na sobě a měli možnost si ověřit své zvláštní a neobjektivní názory. Ať si ověří, jestli mají vůbec šanci o něčem takovém přemýšlet, neboť do svého mozku budou dostávat každou chvíli velmi silné signálové impulsy o tom, že mají fyzickou bolest, že mají psychický stres, únavu, beznaděj a zlost, takže mozek „zablokuje“ racionální uvažování tím, že přestane vnímat jemné racionální uvažování a bude řešit pouze silné impulsy na záchranu života daného člověka, na signál : přežít a to za jakýchkoliv podmínek. Přeji hezký den. Zbyněk P.
Perchta
?
23. 02. 2012 13:21

Tam ale nebyli skuteční bachaři a věděli, že před nimi nejsou skuteční zločinci...., věděli o sobě, že v reálu jsou kolegové a přesto se začali chovat sadisticky.
V pokusu šlo o to dokázat, že prostředí a sociální role jsou nadřazené vrozeným osobnostním předpokladům, což se potvrdilo.
Každá profesionální armáda přijímá rekruty na základě (mj.) psychologických testů, nepotřebují tam psychopaty ... Dokonce i do naší armády či policie nevezmou každého, kdo zaklepe na vrátnici (i když to tak vypadá).
Sylvia
No
23. 02. 2012 12:49

podla mna niesu brane do uvahy aspekty, jak napr. kto je skutocny vazen. Otrly kriminalnik, ktory ma na konte niekolkokrat vaznicu sa urcite nehruti z toho, ze musi robit kliky. Bachari ziju v prostredi nebezpecnych individui, ktori si vacsinou urcite vazenie zasluzia a kolkokrat vazenie pre nich nieje tak strasna vec jak zlocin, za ktory su tam. Chlapa, ktory sa nestiti znasilnit alebo zavrazdit cloveka tazko rozhodi nejaky bachar v okuliaroch. Bacharovi nic ine neostane, len byt podobny hajzel jak on a mat na to zaludok. Clovek so slabou povahou tam robit nepojde, ale excentrik, jesitny a panovacny, nedotklivy a agresivny typek je skvela volba na bachara. Tieto experimenty su trochu zbytocne, vymyslaju ich ludia, ktori okolo trestneho cinu ani nebezali. Viem, ze mnohi tam mozu byt nepravom alebo len nejakou hrou osudu, skratom atd....ale vacsina nie. Ponizovany vazen nikdy nebude psychicky prezivat to, co najaty clovek v experimente, aj keby ten experiment bol tak autenticky jak sa da. Na jednej strane vazen je mnohonasobne otrlejsia povaha, na strane druhej keby aj nebol, tak clovek pod experimentom, ci chce alebo nechce v podvemi ma, ze to skonci za dva tyzdne a ze moze odstupit, aj ked v clanku je pisane nieco ine.

Nevedia nic. Ze by za dva tyzdne sa pokusil normalny clovek znasilnit ineho cloveka, tomu snad nikto neveri, je to prehnane a neviem ani, co tym pokusom vlastne niekto chcel povedat. Vojaci v Iraku alebo v Afganistane niesu ziadne psychologicky testovane osoby, ale obycajni primitivi nasadeni do armady a povacsinou v normalnom zivote zamindrakovane a neuspesne opice. Nebavime sa tu o elitnych jednotkach sluziacich cely zivot v armade, ale o kdejakych buranoch najatych z americkych stredozapadnych dier, ktore ziadnym psychologickym testom neprechadzaju a ked tak len formalne....niesu to ziadne chemicke jednotky ani SWAT. Kde by inak tu armadu skonsolidovali....to by tam nebol nikto, keby kazdy musel prechadzat testom.
Perchta
přesně tak,
23. 02. 2012 11:20

mě nejvíce překvapilo, jak skutečně rychle se zúčastnění ztotožnili s novými rolemi a zapomněli, že ve skutečnosti - v reálném životě jsou kolegové-všichni byli studenti... Také jsou překvapující stereotypy "mučení", kdy vlastně , bez předchozích informací, ůdozorci" kopírovali nacisty, dokonce i ve stejném poředí: nejdříve nástupy, pak kliky, pak při klikování šlapat na záda.... Zimbardo se přiklání k tomu, že takovéto chování máme naprogramované.....
Dana P.
šokující?
23. 02. 2012 10:05

asi by většina z nás se zapřísahala, že by toho nebyli schopni, ale jak vidět, nikdo opravdu neví, čeho je v extrémních podmínkách schopen