Články

Vize budoucnosti

Bude v roku 2029 koniec sveta? - (komentáře)

lup
Pane Zbyňku,
1. 10. 2010 20:42

Súhlasím s prirovnaním roku 2029 k bežcovi.

Keď už Garias napísal článok na túto tému s použitím vedeckých článkov, tak som chcel len doplniť chýbajúce informácie o nasledujúcom osude asteroidu vzhľadom k Zemi. V nedávnej minulosti sa popísalo veľa o nebezpečenstve zrážky asteroidu so Zemou v roku 2029 alebo v roku 2036, ako aj o dôsledkoch. Príspevok som písal z vedeckého pohľadu, nie z hľadiska riešenia problému, ako zabrániť zrážke, alebo čo bude so mnou po zrážke,... Nemienim riešiť toto nebezpečenstvo ako človek, pretože napr. už zajtra môžem byť studený. Predpokladám, že to je z príspevku evidentné a že aj vy mi rozumiete. :-)
S pozdravom LuP
garias
..
1. 10. 2010 15:16

Áno, Zbyněk to napísal veľmi dobre. Naozaj je pravdou, že rok 2029 je veľmi ďaleko a preto sú naše úvahy o tejto udalosti možno trošku predčasné.
Aj tak si ale myslím, že celkom zbytočné nie sú. Pretože uvažovanie o niektorých udalostiach, zdanlivo zbytočných, nám môže pomôcť rozšíriť so obzor, rozmýšľanie a tým sa pripraviť na pochopenie toho problému, ktorý sa nás bude priamo dotýkať.

Zbyněk P
Pro Lup-a
1. 10. 2010 12:04

Ano, máte pravdu v tom, že o problému roku 2012 bylo napsáno nespočet stránek s nejrůznějšími scénáři a dopady. Nicméně, vše, co bylo napsáno, byly pouhopouhé představy, dohady, vize, pocity, včetně takových nesmyslů, že nás přiletí zachránit jacísi mimozemšťané, adt.... ale nic takového, o co by se dalo opřít a případně od čeho by se dalo odrazit.
Proto jsem se o tom zmínil, protože vskutku chybí seriózní a pravdivé informace. Není třeba dál rozšiřovat nesmysly na téma "r.2012" třeba formou nějakého celkového souhrnu nesmyslů, dohad, či představ jednotlivých skupin lidí. Je třeba uvést seriózní fakta - nic víc. To, že se něco uděje, to se dalo předpokládat, ale nikdo neví o co půjde. Tvrdí-li někdo s jistotou, že bude to či ono, potom nám všem lže, neboť neví se zhola nic.
A co se týká problému roku 2029 na který jsou poukazoval, tak to vidím stejně, jako v následném příměru: "Je to stejné, jako by běžec-překážkář přemýšlel o tom, jak zdolat druhou překážku, a přitom ještě nemá zdolanou tu první....". Věřím, že mi již rozumíte. Přeji hezký den. Zbyněk P.
lup
Pane Zbyňku,
30. 09. 2010 20:41

Súhlasím s Gariasom. O roku 2029 sa toho naozaj popísalo ojojóóóóój. Všelijaké katastrofické scenáre. Chcel som prispieť do diskusie výsledkami pozorovaní astronómie z časopisu Kozmos.
A riešiť rok 2012 ? O tomto dátume sme tu pred časom viedli siahodlhé diskusie. Stačí si prezrieť archív. Som presvedčený, že sa stretneme na diskusiách aj po 1.1.2013.
S pozdravom LuP
garias
Zbyněk
30. 09. 2010 17:24

Opäť nesúhlasím ani s týmto názorom a to z veľmi jednoduchého dôvodu. Tento článok som napísal po prečítaní pár článkoch, ktoré popisovali rok 2029 ako koniec sveta a to nerátam tie siahodlhé diskusie o tom, aký obrovský asteroid sem letí, že všetko vyhynie nenávratne v tomto roku apod. Napísal som ho iba preto, aby sme boli do istej miery odolní voči fámam, ktoré putujú medzi nami laikmi, presnejšie povedané - amatérmi.
Odpoviem preto veľmi krátko: Asi sem budem musieť dať článok aj o roku 2012 :D
Zbyněk P
Zdravím Vás
30. 09. 2010 16:31

pánové Garias-i a Lup-e. Je krásné Vás pozorovat. Ještě jsme nevyřešili problematiku 21.12.2012 a Vy již řešíte problematiku roku 2029. Kdoví, co všechno se do té doby přihodí. Třeba ani nebudeme míti příležitost a šanci se dožít Vámi "pitvaného" roku z důvodu vyhlazení, či redukce, lidského rodu vlastním přičiněním. Potom nám již bude zcela lhostejné, přeletí-li něco kolem naší planety blíže či na vzdálenější dráze.
Je vskutku interesantní, když vidím, že se nenecháváte zdeprimovat a řešíte věci budoucí. Zastávám ale názor, že člověk by měl řešit věci přítomné, neboť žijeme v přítomnosti. Držím Vám pěsti. Přeji hezký den. Zbyněk P.
lup
Na doplnenie
30. 09. 2010 14:38

Pri prelete okolo Zeme v roku 2029 bude záležať doslova na každom kilometri vzdialenosti Zem - asteroid.
lup
Garias,
30. 09. 2010 14:37

čo píšeš je pravda. Simulácia je ale len predpokladaným pohybom telesa. Žiaľ, ešte stále nie je dráha ani hmotnosť predmetného asteroidu natoľko známa, aby sa dala vypočítať presná dráha pri prelete okolo Zeme v roku 2029. A do oblasti prepočítanej dráhy (na základe súčasných meraní)ešte stále spadá aj spomínaná „kľúčová dierka“.
garias
simulácia..
30. 09. 2010 13:56

Simulácia Apophisu, ktorý zmení dráhu letu pri prelete v blízkosti planéty (Zem):

http://www.youtube.com/watch?v=JhHCr7M4cwM&feature=related
garias
lup
30. 09. 2010 13:44

Asteroid (ako aj iné telesá) sa vychyľuje pôsobením veľmi ťažkých telies, ktoré obchádza. Čím bližšie okolo takého telesa preletí, tým silnejšia gravitácia naň pôsobí. Keby tento asteroid letel veľmi ďaleko od Zeme, bolo by veľmi ťažké vplývať na jeho zotrvačnosť - takmer vôbec by nezmenil dráhu letu. Keďže preletí pomerne blízko našej planéty, prakticky bližšie ako niektoré satelity, gravitácia Zeme pozmení dráhu letu asteroidu. Vedci túto zmenu už rátali a vypočítali, že kolízia s asteroidom pri ďalšom prelete je takmer nulová.

Ako zmení svoju dráhu letu tento asteroid preletom popri Zeme, môžeš vidieť v simulátore - Universe Sandbox, na ktorý som dal odkaz na konci článku.

Môžeš si to predstaviť (alebo aj spraviť pokus) - upevni magnet na stôl a ďalší na malé autíčko :D trebárs tak aby sa priťahovali. Pošli autíčko vedľa upevneného magnetu.
Aj keď to autíčko teoreticky obieha v gravitačnom poli iného velikánskeho magnetu (ako povedzme asteroid okolo Slnka), napriek tomu jeho dráhu pozmení ten magnet menší (upevnený).
lup
Garias
30. 09. 2010 9:47

Čo chápeš pod pojmom vychýlenie asteroidu ? Sám od seba sa neodchýli zo svojej dráhy, ktorú mu určuje gravitácia. Ako ho chceš vychýliť?
garias
lup
30. 09. 2010 9:07

Vedci potvrdili, že vychýlenie asteroidu niekoľko násobne zníži možnosť budúceho nárazu do Zeme. Takže sa netreba obávať - budúci náraz bude ešte menej pravdepodobný.
lup
Na doplnenie
30. 09. 2010 8:46

Článok hodnotím na úrovni. Je vidieť, že jeho autor použil odbornú literatúru. Naozaj v roku 2029 sa Zem s uvedeným asteroidom zaručene nezrazí. To je už dnes isté.
Horšie však je, čo autor nespomína, že v každom prípade teleso vplyvom gravitácie Zeme výrazne zmení dráhu tak, že môže byť nebezpečné v roku 2036. Celý problém je trocha zložitejší. V súčasnosti sa odhaduje veľkosť telesa na nejakých 320 metrov. Veľkosť telesa však nie je dôležitá, ale jeho hmotnosť, ktorú astronómovia iba odhadujú. A práve hmotnosť hrá najdôležitejšiu úlohu pri budúcej zmene dráhy telesa. Ďalší problém je v tom, že sa v súčasnosti ešte nevie absolútne presne priestor, cez ktorý okolo Zeme asteroid preletí v roku 2029. Existuje totiž takzvané "okno" alebo "kľúčová dierka". Ak teleso cez tento priestor (veľkosti rádovo kilometre v závislosti od hmotnosti) preletí, potom teleso zmení dráhu tak, že sa v roku 2036 so Zemou zaručene zrazí.
Nespomínam napr. Jarkovského efekt, tlak slnečného žiarenia, smer rotácie asteroidu na vplyv dráhy a obežnej doby,... Majú síce veľmi malý vplyv, ale v časovom horizonte v desiatkach rokov sa môže prejaviť v drobnej zmene parametrov dráhy.
Našťastie máme rádioteleskopy merajúce pozície telesa pri priblížení k Zemi s možnosťou spresnenia dráhy asteroidu.
V žiadnom prípade nemienim strašiť čitateľov z apokalypsy, doplnil som len fakty z odborných článkov. Treba len dúfať, že v roku 2036 asteroid nebude dobre mieriť. Hádam dovtedy aj ľudstvo pripraví nejaké prekvapenie proti hrozbe kolízie.
S pozdravom LuP