Články

Vize budoucnosti

Nalijme si čistého vína! - (komentáře)

damur
poznámka
8. 12. 2011 18:47

Neviděl bych to černě,tak daleko nemůžeme vidět, na této zemi již bylo zpoustu civilizací, pravda je že nebyly technické, vždy zůstane někdo kdo založí civilizaci novou
Jarda
re: omezení porodnosti
6. 12. 2011 15:58

Na to asi těžko přistoupí... neměl by jim kdo vydělávat na důchody a na splácení státních dluhů.
surikata
p. Hálo
5. 12. 2011 17:04

Dnes jsem konečně poprvé narazila na Váš názor, se kterým se plně ztotožnuji. Toto téma je vskutku nepopulární a nikdy jsem svůj názor veřejně neprojevila, protože by byl nejspíš většinovou společností založenou na egu nepochopen. Dle mého soudu je planeta Země nadřazená civilizaci, která na ní žije.
lup
Garias
4. 12. 2011 21:38

Problem som nevyriešil, len som naň poukázal. Uvedom si, že keď bude na zemi 10 miliárd ľudí, suroviny sa minú skôr, ako pri 5 miliardách. Je to logické.
Sahara - to je v súčasnosti zväčša piesok, a ten príliš úrodný nie je. Skultivovať ju nebude také jednoduché.
Proti ostatným veciam nenamietam, nemám k tomu dostatočný prehľad. Myšlienky sú to však zaujímavé.
S pozdravom LuP
Jan Hála
Vážený příteli LuP
4. 12. 2011 21:11

Nemohl jste ony skutečnosti znát a vím, že Vás k dotazu vedly čisté úmysly. Buďte mi nadále přítelem. Jan Hála.
garias
lup
4. 12. 2011 20:39

Tým si ale stále problém nevyriešil. nezávisle koľko ľudí tu bude žiť, je iba otázka času kedy problém surovín a energie budeme musieť riešiť. Tu o počet obyvateľov nejde. Ropa jedného dňa skončí a čo potom?

- Je pravdou že potravín treba veľké množstvo, lenže ešte väčšie množstvo pôdy sme zatiaľ nevyužili. Mäso ako také je z ekonomického hľadiska nesmierne nehospodárne, pretože to všetko obilie ktoré zviera zje by nasýtilo tristo ľudí, kdežto mäso zo zvieraťa 10 ľudí (bolo to rátané na kg spotreby). To znamená, že vegetariánska strava nieje vôbec od veci a je na nás ako, kde a koľko budeme pestovať obilia, zemiakov apod.
Dokonca sa objavujú aj také teórie ako je napríklad zavlažovanie Sahary. Existujú množstvo lesov, ktoré rastú skutočne na púšti - doslova. Je to určitá hrúbka pôdy, na ktorej rastú stromy a ktorá obsahuje vlahu.
Ak by sa prišlo s motormi napríklad na princípe magnetov - ako voľná energia, večné samohyby ak chcete, je možné konať veci takého rangu, o akých sa nám zatiaľ nesníva.

Môžeme mať autá na večný pohon, kombajny budú kosiť bez minutia dolára. Môžeme vyrábať neobmedzené množstvo pitnej vody z oceánov a ňou zavlažovať oné púšte. Čím vytvoríme obrovské plochy na pestovanie.
Takéto technológie by zmenili svet. Vymazali by platenie za prúd, vodu či teplo. Neexistovali by autá na ropu, plyn by nebol potrebný na kúrenie.
Zisk pitnej vody a potravín by bol prakticky zadarmo - iba práca človeka.

Ja si preto nemyslím, že by svet mal znižovať počty obyvateľov. Podľa mňa by mal brať dôraz na technológie, ktorými môžeme uživiť aj 100 miliárd ľudí. Ja si myslím ,že toto nieje vôbec prehnané číslo. Samozrejme, že ten počet sa nedá zvyšovať donekonečna. je určitá hranica, ktorá keď sa prekročí skutočne začnú problémy.
A ak bude každý chamtivý a každý bude chcieť mať najlepší počítač, super auto, veľký dom, no tak potom skutočne naša zem ukáže svoju hranicu a prúdu veľké problémy.

Ale tieto problémy prídu tak či onak, pretože pri akomkoľvek počte ľudí niektoré suroviny jedného dňa skončia - napríklad urán.

NUTNE potrebujeme nové technológie a najlepšie motory na magnety, elektromagnet apod - rotory, ktoré budú rotovať teoreticky večne.
lup
Garias
4. 12. 2011 20:08

Garias, dovolím si nesúhlasiť s Tvojimi názormi.
1.nejde len o nové druhy energie, ale aj o nerastné suroviny, ktorých zásoby nie sú neobmedzené. Kovy, uhlie, ropa, plyn, ... Čím bude viacej ľudí, tým skôr sa zásoby vyčerpajú. A čo ostane potom ...
2.Zem má predsa len limit na uživenie nejakého počtu ľudí. Doprajme si trochu matematiky. Denne človek skonzumuje 1 až 1,5 kg potravín. Za rok to je zhruba 400 kg. Ak sa budeme živiť len chlebom, tak to bude zhruba 400 kg obilia na osobu. Hektárový výnos obilia je zhruba 5 ton. To znamená, aby sme uživili jedného človeka, musíme zozbierať úrodu obilia asi z 8 árov. U zemiakov to je podstatne lepšie. 400 kg zemiakov, keď je dobrá úroda, dokážem mať z 1 až 1,5 áru. Určite by sme si dali aj nejaké mäsíčko. Pre zvieratá je potrebné zasiať ďalšie hektáre obilnín. Nemám potuchy o množstve a ploche. 5 sliepok zbaští za rok asi 150 kg obilia + nejaké zemiaky + odpad z kuchyne (vlastná skúsenosť). A teraz počítaj, koľko poľnohospodárskej pôdy bude treba pre ďalšie miliardy ľudí. Každým prírastkom rastie požiadavka na potraviny, bývanie, školy, spotreba všetkého od vody až po priemyselný tovar. A sme pri bode 1.

Každým rodinným domom sa strácajú zhruba 4 áre plochy na teoretické osiatie. Montážne haly sa aj na Slovensku stavajú na úrodnej pôde. Obrovské plochy povrchu Zeme zaberajú pohoria, mestá, púšte,... Z obrovskej Sahary obilnicu nik nespraví. Ako chceš uživiť ďalšie miliardy ľudí? Máš pravdu v tom, že populácia zostarne a čo potom? Myslím si, že ak niekto vyrieši tento problém, zaslúži si Nobelovu cenu.

Aj keby sa podarilo vyspelosť do všetkých kútov Zeme, vyspelosť nič nepomôže, pretože vyspelosť v našom chápaní je väčší komfort, pohodlie, väčšia spotreba vody, energií, surovín,... všetkého. A opäť sme na začiatku. Je to začarovaný kruh.

Vieš si predstaviť, že budeš denne cestovať do Ba tak, ako naši pradedovia? Na rebrináku ťahanom koňmi. To, že tu riešime problémy civilizácie, spotrebováva elektrickú energiu. Na výrobu tej škatule, ktorú máme pred sebou, sa používa ropa, energia, voda, zlato a ďalšie kovy na elektroniku,... Jediné východisko je návrat do jaskyne. :-))
S pozdravom LuP
lup
Vážený p. Hála
4. 12. 2011 19:34

Vážený p. Hála. V takom prípade si Vás vážim a beriem späť moju neomalenú provokatívnu otázku. Mohol som ju formulovať skôr ako rečnícku otázku. Denne vidím ľudí, ktorí na cestu do zamestnania na vzdialenosť 1 až 3 kilometre, niektorí aj menej, používajú auto. Aký je problém s parkovaním, vzduchom,... to ani nespomínam. Je to o pohodlí. Prosím, moju otázku neverte osobne.
Prajem Vám pevné zdravie, aby ste si dôchodku čo najviacej užili.
S pozdravom LuP
Jan Hála
Milá přítelkyně LuP
4. 12. 2011 18:23

Protože jste mne oslovila osobně a já si čtenářů (slušných) vážím, dovoluji si Vám odpovědět. Jak jezdím do zaměstnání? Jsem důchodce, který má zhruba 8.000 Kč důchodu měsíčně a nemocné srdce, o které se milerád podělím s těmi, o kterých vím, že mne potřebují, takže nade mnou okolí kroutí hlavou. Tím pádem nemám auto. Nemám ani televizi. Je pravdou, že mám starý notebook z frcu. Splácel jsem ho Providentu téměř tři roky... Jak jsem ho splatil hned jsem šel na net, protože vím co chci lidem říci. Děsím se chvíle, kdy mi exekutor zaklepe na dveře, protože ta stará šunka notebook je jediný majetek který mám a pořídil jsem si jej proto, že chci zasadit semeno myšlenek. Je mi 67 roků a odstěhoval jsem se z Prahy do západních Čech, kde ve vší skromnosti žiji za přijatelnou cenu ve zchátralé bývalé resturaci vrácené v restituci komanči. Nemusím vykládat v jakém stavu tito nakradený majetek vraceli! Bůh žehnej laskavému majiteli. Nestěžuji si, věřte mi však, že žiji v souladu se svým svědomím a lidi mám pořád rád. V této samotě se dobře přemýšlí i koncentruje. Doufám, že jsem vyčerpávajícím způsobem zodpověděl Váš dotaz. Jan Hála.
Jelitko
pane garias
4. 12. 2011 18:02

mam na mysli staty ve kterych se rodi v kazde rodine kopa deti,nikdo tu nerika,ze v CR nebo na Slovensku.Kdyz ma nekdo dve deti to je OK a je to norma.Ale ti co to nechapou a rodi az budou mit deset,tak tech se to tyka.Ja to tady vidim,neni misto ani ve skolach.je to narocne na vsechno.
garias
...
4. 12. 2011 16:56

Ak ľudia nebudú rodiť, to 50 rokov odhadom máme vážny problém. A ním je obnoviť mladú civilizáciu.
garias
...
4. 12. 2011 16:54

Ja som PROTI. Ja navrhujem pokračovať vo výskumu, nájsť nový spôsob získavania energie, šetriť terajšou a viacej pestovať a rozvádzať pitnú vodu všetkým ľuďom. Myslím si, že znižovanie populácie nieje potrebné. Jednak si urobíme populáciu starú, čím zapríčinime nenávratnú chybu a jednak by sme sa mali zaviesť vyspelosť do všetkých kútov Zeme.

Znižovaním populácie ubrzdíme príchod mladých ľudí a za 50 rokov to všetci pocítia, keď tu budú všade iba starí ľudia.
Jelitko
ano
4. 12. 2011 15:00

ja jsem taky pro omezeni populace,uz jsme o tom mluvili i vedle v clanku o vode.
Jenze tohle je optavdu dost nebezpecne rozhodnuti jak rika lup,jsou narody co tohle hlasa jejich nabozenstvi a tak si na deticky nedaji sahnout ani slovem a plodi o sto pero!Podivejte se jenom na pani Gandiovou a ta prisla o zivot proto ze mela rozum a tohle chtela prosadit ve sve zemi,jenze spodina ji nepochopila.Tohle se musi resit celosvetove a nikdo si to nesmi vzit na sve triko,jinak dopadne jako ta pani Gandiova.
lup
do diskusie
4. 12. 2011 14:28

Vážený pane,
Plne s Vami súhlasím. Myslíte si však, že obmedzenie pôrodnosti bude možné? Vo vyspelých krajinách pôvodné obyvateľstvo ubúda. Ale v Indii a Afrike to je naopak. Čo je príčinou? Tradície, náboženstvá, kultúra, vzdelanosť,... Niektoré národy (aj u nás máme také zvláštne etnikum) považujú veľa detí za požehnanie. A s tým nespraví nič ani OSN, ani výchova, nikto. Je mi ľúto ľudí, keď ich vidím na obrazovke, ako dvíhajú ruky a prosia o jedlo, o vodu, o pomoc. Ale pozrime sa na Afriku, kde je asi najväčšia bieda. Ukážte mi krajinu, kde sa v Afrike nebojuje. Možno stačia prsty dvoch rúk na ich spočítanie z celkového počtu asi 80 štátov. Nie je hladomor aj dôsledkom vojen? Namiesto toho, aby makali na políčkach, tak 12 ročné deti bojujú po boku svojich otcov. K tomu pripočítajme klimatické podmienky, rýchle množenie sa,... Ak sa ľuďom nechce robiť, alebo nemajú pôdu alebo podmienky, aby si niečo dopestovali, tak tu nepomôžu ani finančné dotácie. Z peňazí sa nikto nenaje.

Pozrime sa na populáciu z iného pohľadu: v Číne, Európe, USA (keby neboli prisťahovalci), pôvodné obyvateľstvo ubúda. Dôsledok? Bude sa meniť štruktúra obyvateľstva, populácia bude starnúť, budú väčšie finančné nároky na zabezpečenie v starobe, chorobách. K tomu rôzne ekonomické krízy... Začarovaný kruh.

Ruku na srdce pán Hála. Ako chodíte do zamestnania? Ako často používate auto, televízor, počítač,...? To by sme sa však museli vrátiť do jaskyne.

Rozmnoženie človeka a jeho pôsobenie na našu matičku Zem mi pripadá, ako rozmnoženie baktérií v hnisajúcej rane. Je možné, že matička Zem si raz s nami urobí poriadok sama. A ak nie, tak my sami sa zlikvidujeme aj bez vojny. Je otázka času, kedy vyčerpáme nerastné suroviny, a je po technicky vyspelej civilizácii. A bude to horšie ako v stredoveku. Vtedy mali ľudia aspoň kone, voly, pôdu,... a vedeli si dopestovať, ušiť šaty, obuv, urobiť nástroje na obrábanie pôdy,... Čo dnes vieme my? Nechcem strašiť, ale ružová budúcnosť ľudstvo nečaká. Dúfam, že sa toho nedožijú moje deti, ani ich deti.
S pozdravom LuP